torstai 17. syyskuuta 2015

V-sana

Hahhhah, mitä sä oikein luulit? Tarkoitin tietenkin venäjää! Eilen nimittäin alkoi opiskelu ja tässä nyt sitten olen kuorinut muusipottuja ja sulatellut eilistä hyökyaaltoa joka vyöryi päälleni. Mitään en tajunnut. Paitsi osaan lausua kyllä sanan omena (venäjäksi tietenkin). Sen sijaan en osaa kirjoittaa sitä enkä todellakaan tunnista sitä edes kirjoitettuna (mutta kuvana kyllä, saako siitä pisteitä?) Opetuksen päätteeksi naurettiinkin muun ryhmän kanssa, että kyllähän mä sillä jo pärjäänkin (venäjällä). Sanon vaan omena joka paikassa, niin on takaisin tullessa tuliaisetkin valmiina *voi eiii*.

Mutta niin. Enhän mä siis tiedä miten sitä venäjää kuuluisi opiskella (että menisi kaikista parhaiten ajattelin sanoa että helpoiten mutta en kehdannut päähän), mutta näin ensalkuun tämä vyörytekniikka ei ainakaan saanut minua vakuuttuneeksi omista opiskelutaidoistani. Olisi niin hienoa, että ensi keväänä lukisin tämän postauksen ja nauraisin sen minkä venäjältäni ehtisin, että ah niin, se olikin noin hankalaa toi alku! Pahoin pelkään, että omena on se ainoa saaliini vielä silloinkin.

Opettaja sanoi kyllä, että venäjä on vaikea kieli suomalaiselle oppia. Jotenkin olen hänen kanssaan hyvin samaa mieltä. Jopa espanja ja italia on ollut huomattavasti helpompaa omaksua ilman opetustakaan, jopa ranska tuntuu nyt ihan superhelpolta naapurikylän kieleltä, kun on saanut eteensä nuo kyrilliset kirjaimet. Ei meinaan auta että katsoo ja lukee (ja oppii), vaan ensin täytyy "kääntää" jokainen kirjain siksi kirjaimeksi minä se sanotaan tai ainakin melkein sanotaan ja sitten koitetaan epätoivoisesti saada jotain suusta pihalle. Sitten kun vielä muistat sekä kirjoitusasun, ääntämisen JA käännöksen, niin olet ehkä oppinut jotain. Sitten ei tarvitsekaan enää kuin opetella kuuntelemaan sitä kieltä niin, että tunnistat sieltä kaiken seasta niitä tuttuja sanoja, jotta jotain edes ymmärtäisit. Ou mai.

Mutta. Meillä oli tosi tosi hauska porukka siellä ja oltiin kaikki suurinpiirtein samassa jamassa, joten ei mitään paineita, tästä on suunta vaan sinne yhteen suuntaan!

Hassua kyllä, mutta tästä syksystä näyttää kehkeytyvän syksy jolloin elämässä joskus ohimennen heitetyt toiveet käyvät todeksi. Tiedättekö, sellaiset joita joskus ajattelet, että olisipa sellaista tai tälläistä juttua, järjestäispä joku simmottis toimintaa  tai muuta tommosta- ja sitten unohdat jo melkein ne ajatuksesikin.

Tänä syksynä olen yllättäen päässyt yhteen uni-ryhmään (unettomuuteni vuoksi) joka on tuonut pelkällä olemassaolollaan paljon aikaiseksi (ainakin helpotuksen siitä, että oikeasti en ole ainoa, en todellakaan ole!), olen juuri saanut kutsun liittyä yhteen klubiin, jossa kokoonnutaan "ilman pönötystä" , juuri noita sanoja esittelyssä käytettiin itseasiassa , joka nyt vaan on kaikessa humoristisuudessaan aivan helkkarin kutsuva, ja lisäksi on tämä blogiparkani päässyt tuonne Onni-blogeihin, joka on tuonut minulle paljon uusia kavereita ja sellaista porukkaan kuulumista, joita ei kotona olevalla niin vaan muuten olekaan. Ja sitten vielä venäjä! On tässä yks rouva ihan pyörällä päästään vähemmästäkin.

P.S. Onni-blogit muuten ON erilainen blogiyhteisö, vaikka kaikkihan ne väittää olevansa ja jollain tavalla varmaan ovatkin. Mutta Onni-blogeissa ollaan oikeasti siellä arjen ytimessä, siellä tavallisessa tiistaissa, kun joku toinen saattaa olla vähän useammin vaikka lauantain kokkareissa. Mun blogissa ei "onnilaisuus" muuta mitään (paitsi, jota todellakin toivon, teknisiä ominaisuuksia ja toimintoja kylläkin!) , koska en edelleenkään ole maksullinen mainostaja. Olen edelleen vaan minä ja kirjoitan tätä kotiäidin purkauslaatikkoani täydemmäksi postaus postaukselta, joten mitään uutta tältä rintamalta ei ole siis tiedossa, jos ei siis oteta tälläistä pikkuseikkaa kuin elämä huomioon. HEHH. Mutta ihan ilman velvoitteita, ihan pelkästä omasta tahdosta, voin suositella kurkkimaan keitä siellä Onni-blogeissa on.

P.S.2.Tänään on muuten torstai ja huomenna on se perjantai. Saako sanoa mikä naurattaa eniten? No kun jokapaikassa uutisoitiin isoin kirjaimin että Alkokin on kiinni! Mä ajattelin että no voi ihmisparat ja niiden perjantaipullot vai mitkä ne on. Sitten kävikin ilmi, että uutisissa sanottiin että Alkot on kiinni KAKSI TUNTIA... olen sanaton tämän uutisen edessä. Että se edes on uutinen.



10 kommenttia:

  1. ei se venäjä nyt *niin* kovin vaikeeta ole; ja aakkoset oppii kyllä ihan viikossa. Kyllä ne venäjän vaikeet kohdat löytyy muualta kuin kyrilliikasta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aha, okei. Good for you! Mä en oikein tiedä mitä mä tähän sanoisin.

      Poista
    2. sanot tietenkin että jee! Venäjä on jee!

      Mulla takana monen vuoden opinnot, tarjoan ilomiellä vertaistukea jos kaipaat :)

      Poista
    3. Joo on se jee :D Ja vertaistukea mä tarvin jo tähän tilanteeseen minkä just loit ;) Meillä on ekan vuoden opetussuunnitelmakin laadittu niin että "hallitsisi aakkoset". Jaa että viikossa? Hmmm.... voi olla että mä en ihan pysyis sun tahdissa, koska kun opettaja puhuu melkein vallan venäjää ihmisille jotka ei sitä sanaakaan ymmärrä ja kirjaimet on kuvioita joiden merkityksiä ei ymmärrä, niin mun mielestä aika ymmärrettävää olla hämmentynyt :D

      Poista
    4. No joo, riippuu toki opettajan opetustyylistä. Me aloitettiin lukemalla tuttuja sanoja, siis semmoisia kansainvälisiä jotka kirjoitetaan suurinpiirtein samalla tavoin liki kaikissa kielissä.

      Poista
    5. Kuullostaa hyvältä! Meillä oli vähän niin kuin kielikylvyn rankempi versio: uppokaste :D

      Poista
  2. Mä opiskelin puolaa sillä taktiikalla....
    Laitan sulle aakkostehtävän mailiin :)

    VastaaPoista
  3. voi venäjä :D ihana kieli kuunnella,ko toiset puhuu,mutt vaikee oppia ja ymmärtää....

    VastaaPoista
  4. Mahtavaa, että haaveesi käyvät todeksi <3 Tuo unijuttu kuullostaa varsinkin toosi hyvältä <3

    VastaaPoista