maanantai 1. kesäkuuta 2015

Tekopyhät blogikäyttäytymiset

Ok, raflaava otsikko. Mutta jokainen jota se ei koske, ei tunne mitään pistoa missään sisäelimessään, joten jos jossain tuntui niin tsot tsot.

Facebookini uutisvirtaan poksahteli eri blogien ilmoituksia uudesta kampanjasta (#sinäloukkasitminua) jossa tartutaan blogeihin kirjoitettavien kommenttien ikävään sävyyn. Anonyymit haukkuvat bloggaajia mennen tullen ja tästä on nyt tehty kampanja. Ihan hyvä juttu, kai.

Olenko mä ainoa jonka mielestä koko juttu on tehty ihan löysin rantein? Ja kun suurin osa ikävistä kommenteista antavista ja epäilemättä näistä anonyymeistäkin on bloggaajia itsekin, niin sepäs vasta sattuukin sopivasti. Vähän kuin kouukiusaaja olisi eturivissä huutamassa ei koulukiusaamiselle. Ai niin, niinpäs jopa olikin tässä #kutsumua - kampanjassa. Suurimmat rääväsuut siellä julkisuudessa vaatimassa että heitä kohdellaan omina itseinään. No mä todella lupasin ja lupaan tehdä sen *virn*, nimenomaan, omina itseinään.

Mä en ole mitään epämääräisiä anonyymejä metsästämässä, koska tiedän että jokaisen anonyyminkin takana on joku ihminen. Joku äiti, joku nainen, joku mieskin ehkä joskus jollain. Joku joka jostain syystä haluaa lukea juuri häntä ärsyttäviä tekstejä ja sitten omaa saamatonta elämää pitää yrittää kohottaa vetämällä takinliepeistä muita alaspäin. No valitettavasti sen huonon potun huomaa kattilasta hyvien seasta, vaikka kuinka samassa litkussa kiehuisivat, joten ei ihan ehkä onnistu tuolla tavalla.

Mä olen ihan täysin sitä mieltä, että jotkut bloggaajat tässä on niitä pahimpia. Omien pehvakärpästensä ylläpitäjiä, seurapiirinsä pikku pörriäisten hunajakippoja. Sinne kun joku menee sanomaan ihan oikeeta asiaa, niin yhtäkkiä kaikki kommentit onkin anonyymejä heidejä tai neeoja ja bloggaaja huokailee alentuvasti nauraen että tää on niin tätä. Tehkää joku nyt tästä sitten kampanja, jossa todella puhuttais näistä oikeista asioista, eikä laiteta kaikkea sen anonyymiteetin epämääräisyyden syyksi - se anonyymi voi olla kuulkaa joku sieltä sinunkin blogiluettelostasi. Mitäpä siihen sanot? Tää on niin tätä?

No sitähän se! Pikkutytöt painikoot pikkutyttöjen sarjoissa ja samaan sarjaan menee muutama hintelä pikkupoikakin. Naisten sarjat on erikseen ja tosinaisten ei tarvi painia ollenkaan.



4 kommenttia:

  1. Musta tuon kampanjan perimmäinen tarkoitus on kyllä ihan hyvä, mutta juurikin samanlaisia ajatuksia myös herännyt tästä. Lisäksi mietin vähän sitäkin, että mitä se ilkeä kommentointi sitten kellekin tarkoittaa. Onko se sitä, että joku tarkoituksellisesti kirjoittaa mahdollisimman ilkeästi ja huutelee sitten puolustuksekseen, että kun suoruus ja rehellisyys ja niin edelleen. Vai onko se sitä, että joku on eri mieltä ja rohkenee sanoa sen ääneen. Joskus nimittäin tuntuu (muiden blogeja ja kommentointia seuraillessa) että muiden blogeja lukiessa pitäisi lähinnä hymistellä. Että se asiallinen "soraääni" tulkitaan väärin. Ei sillä, että minä olisin se soraääni tai sellaisia minun blogiini ainakaan kovin paljoa tulisi - mutta tosiaan tällä lailla sivustaseuraajana.

    Ja näin täysin off topic, mun on pakko kysyä ihan vilpittömän kiinnostuneena (ja myös vastauksestasi kiitollisena) että minkä kokoisia kattiloita teillä on oikein käytetty ruuanlaitossa vai onko ruokaa tehty useammilla kattiloilla? Entä, jos sitä on haluttu tehdä useammaksi päiväksi? Mua jotenki naurattaa, tuntuu että jos meillä tehdään ruokaa viiden litran kattilalla niin siitä nippanappa riittää ruokaa pariksi päiväksi. Vaikkei meitä edes niin montaa ole... Toisaalta syöjiä putkahtelee ruokapöytään välillä ihan yllättäenkin niin kuin täällä tuntuu olevan tapana :D

    VastaaPoista
  2. Hei Janni ja kiitos fiksusta kommentista! Olet itseasiassa aivan oikeassa ja oma tekstini näyttää tällä hetkellä omaan silmääni kovin keskeneräiseltä, koska siinä on niin paljon sanomatta ja väärinymmärryksellekin jätetty paljon tilaa. Itse asia ja ajatus kampanjassa on tietysti hyvä, mutta jotenkin kuten sanoitkin ja jota yritin minäkin sanoa, niin ei minua ainakaan itseäni bloggaajana häiritse enkä koe loukkaantuvani jos joku sanoo että on esimerkiksi eri mieltä ja perustelee kantansa. Tai jos joku sanoo, että vapaa kasvatus on hänen mielestään oikea tapa kasvattaa ja minä kerron kuinka minun mielestäni taas lapsella pitää olla rajoja joiden sisällä on turvallista kasvaa sitten vähän vapaammin. Mutta joku tosiaan ottaa sellaisestakin nokkiinsa ja oikeastaan vähän kaikesta - ja sitten toisaalta jos jotain kohdellaan hyvinkin epäreilusti, niin sitä ei saisi tuoda ilmi ja siitä mielensä pahoittaminen torpataan heti. Siksi mä olen vähän varauksellinen näissä kampanjoissa, varsinkin kun tuntuu että samat ihmiset ovat loukkaantumis-prosesseissa kummallakin puolella. Tarkoitinkin kirjoituksellani, että jos oikeasti tähän asiaan halutaan tarttua, niin miksi ihmeessä se toiselle ilkeily pitää kuvainnollisesti siirtää anonyymien vastuille, koska oikeastaan jokainenhan meistä voi olla anonyymi, noin periaatteessa. Minusta jokaisen pitäisi oikeasti miettiä mitä on kirjoittanut ja kestäisikö sen itse omaan blogiinsa tulleena kommenttina. Minä esimerkiksi olen kyllä hyvinkin sinut omien kommenttieni kanssa ja kirjoitan ne aina omalla tunnistettavalla kupla-nimelläni (tosin tässä blogimaailmassa on toinenkin kupla, että vasta blogiini klikkaamalla pystyy varmistumaan että se olen minä).

    Ja kattila asiaan: välillä kyllä nauran itsekin, kun kattilat JA kattilakaapit senkun isonee :D yhdessä vaiheessa kun en ollut ihan tilanteenhermolla, niin tein ruokaa kahdella kattilalla, mutta se oli silloin kolmelitrasten aioihin se :D Nyt meillä keitetään perunat ja muut lisäkkeet viiden litran kattilalla melkeinpä ja kaksi kertaa siis päivässä ruokaa tehdään. Toiselle päivälle ei jää yhtään mitään! Keittoja ja puuroja teen kymmenen litran kattilalla ja silloin saattaa joskus jäädä pikku tippa jotain keittoa seuraavaksi päiväksi (minulle + kahdelle lapselle ) lounaalle. Makaroni-yms-laatikot tehdään kahteen uunivuokaan jotka menee yhtä aikaa rinnakkain ritilälle (meillä on vähän normia leveämpi uuni). Itse tehtyä pizzaa laitetaan kaksi pellillistä kiertoilmalla uuniin ja mitään ei jää kun pöydästä noustaan :D Olenkin oppinut tässä määrätaloudessa monipuoliseen ruuanlaittoon, aina on ruualla esim perunan ja kastikkeen lisäksi jotakin vaikka keitettyä kukkakaalia/porkkanaa/yms runsaasti tarjolla ja vielä salaattia. Jotta varmasti kaikilla lautaset täyttyy, mahoista puhumattakaan! Oikeastaan kattilat eivät edes ole se ongelma, vaan paistinpannut, jotta saa hyvää paistunutta jälkeä aikaiseksi, niin kaiken tekemiseen menee aikaa, kun paistaa kaksi kiloakin jauhelihaa osissa - tai kahdella pannulla. Siinä vaan jo sitten tulee liedenkin koko vastaan, vaikka meillä on 90cm leveä ja viidellä keittotasolla, niin silti joskus ei höyryn läpi meinaa nähdä mitä missäkin porpottaa :D Mä olen täysin jo luopunut toivosta, että meillä jäis jotain seuraavaksikin päiväksi, olen toisaalta ajatellut että no tuleepahan keksittyä ruokia enempi ja kokeiltua kaikkea mahdollista. Kummallista kyllä olen huomannut myös että pakastimessa on oikeastaan vain marjoja ja jäätelöitä. Kaupassa tulee käytyä muutenkin kokoajan niin ei tule mitään ruokatarvikkeita juurikaan edes pakastettua sitten (kun ei ne ehdi sinne pakastimeen asti...). :D On tää välillä aika hurjaa, sitä mukaa kun porukkaa tulee lisää niin kaikki säilytysastiatkin isonee, jääkaapin pitää olla tilava ja astiakaappien sellaisia että niihin menee isot tarvikkeet. Tää on kierre :D

    VastaaPoista
  3. onneks oon taas pihalla ku lumi-ukko :P

    VastaaPoista
  4. Itse olin mukana kampanjassa ja sinulla oli mielenkiintoinen näkökulma aiheesta, jota en ajatellut ollenkaan ennen kun luin postauksesi. Tottahan se on, että anonyymin taakse voi piiloutua Suomen suosituin bloggaaja sädekehä vinossa. Kiitos mielenkiintoisesta kannanotosta! Haluan sen kuitenkin sanoa, että itse ajattelen "anonyymiteeman" johtuvan siitä, että monesti ne haukkuvat kommentit (huoraksi nimittelyt ym) tulee juurikin anonyymin kommentojan näppäimistä. Se taas millainen ihminen anononyymin takana on onkin melko mielenkiintoinen juttu. :)

    VastaaPoista