lauantai 27. kesäkuuta 2015

Jopa landella tapahtuu

Joskus sitä ajattelee (ja joskus se on kyllä päivän tosikin), että elämä on toisaalla, että kaikkialla muualla on sitä tapahtumaa ja tarjontaa ja oma pieni ja kurttuinen kärttyisestä puhumattakaan  paikkakunta tuntuu ihan takaperältä. Tai siis , tämähän on takaperä, mutta siis niissäkin on yleensä joku valtti jota sosiaalisessa mediassa voi tietämättömille esitellä, mutta täällä ei ole ollut oikein mitään. "Oikein mitään" on siis tietenkin sisältänyt aina jotakin, joka pitäjässähän nyt on edes jotkut viiden urpeliinin markkinat tai muut sellaiset.

Mutta nyt on täälläkin perukoilla oikein superviikonloppu! Täällä on Vanhan Kirjallisuuden Päivät ja täällä on Evankeliumijuhlat. Ja täällä on väkeä kuin pipoja koulujen löytötavaroissa keväällä, niin jotta elo tuntuu kuin olis jossain muualla, heh.

Me tietenkin kierrettiin kirjapäivät heti eilen poikain kanssa ja lapsille ostettujen kirjojen lisäksi löysin itsellenikin jotakin:
(Pirtti olis jo, nyyt eikun sinne parlamenttiin! Meniks se bussi jo?)

Ikonit on aina kiinnostaneet minua ja tää kirja avaa sitä maailmaa vähän minullekin.

Ihan oon normaali! Eiku. Ei siis mitään hajuakaan miksi tälläinen kuva on tullut eilen otettua, mutta siin se nyt on *hirn*.

Kirjapäivillä on siis TELTTA jossa myydään KIRJOJA. Ja keskustellaan niistä ja tutkiskellaan niitä ja höpötellään tuttujen kanssa kirjoista. Teltta on ison koulun pihalla ja koulun sisätiloissa on myös myyntipisteitä ja arvoisia kirjailijavieraita ja muita puhujia puhumassa KIRJOISTA. Arvannette että olen ihan liekeissä. Pitäiskö mun lisätä blogiesittelyyn, että kirjahullu? (jota ei pidä kyllä sitten sekoittaa kirjaviisaseen, vaikka tuskin sitä kukaan mun kohdalla erehtyy tekemäänkään...)

Sitten on tämä toinen. Evankeliumijuhlat. Ne on joka vuos jossain ja nyt ne on täällä. Ja arvatenkin minä sitten siellä huseeraamassa - mut houkuteltiin hommaan mainitsemalla sana "keittiövuoro" ja kun mä sitten lupasin, niin se olikin "siivous". Ja ettei alkais liian ruusuiselta kuullostaan, niin "vessojen siivous". Mutta kuulkaas, jonkun niistäkin täytyy huolehtia ja minä ramppasin eilen kuusi kokonaista tuntia pitkin poikin rakennuksia jotka oli mun vastuulla ja jynssin vessoja kiiltäviksi ja lisäilin papereita paikkaan jos toiseenkin. Ettei kelleen tulis hätä käteen, niin sanotusti *eeeeh heh*! Ja kyllä, tunsin tekeväni työtä jolla on merkitys, kyllä vain. Ja olin myös yhdistetty opas ja ulkomaankielen tulkki, kun joku oli laittanjut kaikki opasteet vain suomella ja siellä oli varsin hukassa olevia ulkomaanvierahia, jotka ei tietenkään ymmärtäneet niistä mitään. Ensteks mä saatoin kaikki oikeisiin paikkoihin ja sen jälkeen kävin tussi kädessä kirjoittamassa englanniksi muutamat tärkeimmät opasteet. Ja voitte kuvitella mun ilmeeni, kun menen sokkeloiseen rakennuskompleksiin, olen siellä elämäni ensimmäistä kertaa pyörimässä ja miettimässä oumaigaadenikinälöydätäältäedesulos ja samantien tulee jo ensimmäinen kysymään multa neuvoa. Ihan otin asiantuntevan ilmeen ja aloin viuhtoa vasempaan, että tuonne noin. ja viiden sekentin miettimisen jälkeen : EIKUN SITTENKIN TUONNE PÄINVASTAISEEN SUUNTAAN. Ehh heh!

Mä näitä käytäviä tallasin kai kymmeneen asti,  kunnes läpi oli käyty se viimeinenkin rasti... Pohkeet on sen oloiset tällä hetkellä, että joku voi itte laskeskella montako kilomeetriä tuli käveltyä ja rappuja temmellettyä sen kuuden tunnin aikana. Haastankin teidät kaikki muutkin osallistumaan johonkin TALKOISIIN jossa ette ole ennen olleet ja sanomaan sen jäläkeen, että kannattiko! (Kannatti!)

Hiihaa. Mä  muuten nyt voin kaiken muun lisäksi toimia vastedes Ammattikoulun oppaanakin, jos tarvetta niinkuin tulee , ring ring! Että tässä kykyvarasto vaan karttuu kuulkaa, keski-ikäisellä kotiäidillä, aatteles sitä.


Meistä pidettiin kyllä siellä hyvää huolta ja saatiin tämmöisiä herkkujakin nautiskella ihanassa kesäillassa. Uusia ihmisiä tavattiin heti, kun meidän hassunkuristen Team Vessaryhmäläisten  seuraan tupsahteli mukavia juttumiehiä ja -naisia tuon tuostakin. Että jos ette ole ennen käyneet missään tuonmoisessa paikassa, niin suosittelen! Kaikki ihmiset suupielet ylöspäin ja hyvällä tuulella. Weird!


Jos asiasta haluaapi tietää lisää, niiin linkki tässä : Evankeliumijuhla. Bileet jatkuu sunnuntaihin, että vielä ehtii lähteä Sastamalaan! Kirjapäivien tietoa lisää : Vanhan kirjallisuuden päivät . Ne on vielä tämän lauantain, että kandee lähtee heti liikkeelle, jos et jo ole! (Ja jos tämä nyt tuntuu mainokselta, niin sitä se mitä suurimmassa tarkoituksessa onkin, ihan ilmaista sellaista, koska olen oikeasti sitä mieltä että nää on erilaisia joten siksi mielenkiintoisia tapahtumia käydä kenen vaan ja toiseksi, olenhan mä niin kotiseuturakas, että haluaisin teidät kaikki muutkin tänne! Jos kansanmusiikki kiinnostaa, niin vielä meillä on tänäpä Kiikoisten purpuritkin, joten et voi sanoa etteikö olis tunteisii vetoavaa kultturellipläjjäystä muka, et voi :D )

8 kommenttia:

  1. Voi, että <3 Kyllä sinä jaksat! Ja oot niin reipas! :D Kateeks käypi ;D Mikä siinä onkin, et aina mäkin oon jossain siivoustalkooryhmässä, vaikka kuinka pyrin leipomusryhmään, ja kun tämä käsien iho on mitä on, prkl (anteeksi!), niin jossain vaiheessa voipi rueta harmittamaan... ja harmittaakin. Mut ehkä se on leima otsassa jo valmiiks?! Ihanaa viikonloppua sinne!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo tosi reipas, näkisitpä nyt! Muikut kirsi mahassa kolo yön ja pikkasen silmää luppasee just nyt :D Juu siis siivous on vähiten halutuin talkootyö mutta eniten tarvituin kyllä <3 Oikein ihanaa viikonloppua sinne myös <3

      Poista
    2. Voi ei mun kirjoitusta!!! Muikut kiersi ja koko yön!!!!

      Poista
    3. Ei kai? ;D En usko... tämähän on nähtävä! Mut eiköhän se oo lepopäivä ansaittu reippaimmallakin ihmisellä!? :D Voi, muikut mahassa, miten ne nyt silleen meni kiusaamaan ja pilaamaan yön...? :(

      Poista
    4. Joo siis en tiedä, ehkä ei sopinut yhteen riisipuuron kanssa ;) *älä edes kysy miksi söin niitä yhdessä* :D :D

      Poista
  2. Vauhdikasta =))) sinä se jaksat!! ja huippukuva susta =DDD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hah, joo kiitos, ihan olen siinä parhaimmillani :D :D :D :P Kiitti ihana <3

      Poista
  3. talkoo-työ on mahtavaa,tykkään täydestä sydämestä ;) nyt piti jättää väliin,sattuneista syistä,mutta sehän on osa minua :P talkoo-työ tai vapaa-ehtoistyö kummin vain,mutta suosittelen jokaista ainakin kokeilemaan ;)

    VastaaPoista