perjantai 1. toukokuuta 2015

*KA-TSANGGG* - julistan kevään alkaneeksi!

Hellurei ja hellät vapputunteet kaikilla varmaan! Mä tässä pikapikaa, ennen vappuparaatiin lähtöä ajattelin tulla välkäyttään meidän eilistä päevää teille! 
Kattokaas kun mähän olen aina sen sanonutkin, että kuvaan meidän elämää ja tilanteita aina niin, etten mitään roskia poistele kuvista tai käännä matonkulmia paremmin paikoilleen. (no tulipa tämäkin yllätyksenä kaikille, nooot!). Mutta nyt. Nyt mä kuulkaa kohtasin niin herkullisen tilanteen, että piti ihan teille se tänne tuoda. 

Meillä siis leivottiin eilen munkkeja, ihanassa vappukodissa tuoksui kardemumma ja koti huokui kevään odotusta ja ilo suorastaan pirskahteli modernista, mutta silti sopivan maalaishenkisestä sisustuksestakin:
Lähikuvaa...

No kyllähän tässä kuvassa on pirskahdellut tosiaan jotakin, ainakin kymmentätoista eri sisutustyyliä etten sanoisi:

The real deal

Sitten on tää muu ympäristö, ai kun niitty viheriöi taustalla ja ai kun on niin keväiset sisustuselementitkin aseteltu pöydälle. Kyllä tää emäntä taitaa homman:


Elementit tosiaan. Ja pirskahteluakin tosiaan. Ja ilo on suorastaan revennyt liitoksistaan:

Onneks munkit kuitenkin onnistui ja maistui, niissä ei ole mitään korjaamista. Miten te muuten teette munkkitaikinan? Mä aina noudatan mun "äitini neuvovaa ääntä korvissa" joka sanoo, että "niinkuin pullataikina mutta pikkasen löysempi". Hyviä on tullut sillä ohjeella joka vuosi!


[Olen tainnut näistä mun äidin ohjeista ennenkin täällä avautua, mun äitihän, karjalaisnainen, oli ihan turkasen hyvä ruuanlaittaja. Vaikka olis pahvia ollut ainesosana, niin aina oli hyvää ja mureeta. Aina. Lapset puhui pitkään "mummu lihakastikkeesta" ja mää yritin ja yritin kunnes oli pakko kysyä (silloin äiti vielä eli) että mitä ihmettä siinä on. No kurkumaahan se oli. Sitten maistui autenttiselta. Paistettuja makkaransiivuja en ole osannut tehdä samanlaisiksi kuin hän, mutta se jääkööt ikuiseksi arvoitukseksikin, ehkä salaisena ainesosana oli valurautapannu tai jotain.... Mutta ne neuvot! Ne oli tätä luokkaa: "Jauhoja senverran että tuntuu kätteen sopivalta " (taikina), "mausteita sillai sopivasti" (joku vaan ruoka), ja tää paras: "no mie laitoin jottai sinne sellasen...ropauksen".! Voi äiti! Mutta nyt mä jakelen sitä samaa perintöä eteenpäin ja skidit tapittaa vieressä "määrittele ropaus" - vaatimuksin!]
Tänä vuonna en teheny itte simaa, kun siitä ei lapset niin välitä ja minä oikeestaan miehen kans ainoina sitten ollaan sitä maistelemassa ämpärikaupalla.. No haha - menitkö halpaan?! Oikeesti syynä on se, että kun piti laittaa sima, ei ollu sitruunoita. Enkä hakenu *heeh*. Mutta tää kaupan oli hyvää! Ei me enempätä ees tarvittu. Lapset joikin limpparia ja pillimehuja, joten kaikilla oli laseissa sitä mitä haluskin.

Kiva oli vappuaatto, toivottavasti teilläkin!
P.s.. Ai niin! Oletteko aivan unohtaneet meidän kylpytynnyrin? Sen, joka hankittiin näyttelymyynnistä halvalla? Sen joka olikin sitten myyty jo toistamiseen ettepäin ja saatiin uus sillä käytetyn hinnalla? Sen joka piti olla meidän joulupalju? Jolloin oltiinkin kipeinä? Jonka jälkeen se jäätyikin maahan kiinni eikä oltais kyllä meidän autotallinovien edessä viittittykään polskia? Ja vihdoin se eilen kyydittiin paikoilleen päätypuskien väliin, miettikääs nyt. Ei mennyt ees ihan puolta vuotta. Me aletaan olla sairaan nopeita, verrattuna esimerkiks poreammeeseen joka meillä oli kymmenen vuotta enkä sinne ehtiny kertaakaan, kun aina se oli täynnä mukuloita! No nyt olin ja oli ihan mun eka kerta ikinä missään kylpytynnyrissä. Ja oli ihanaa! Tiättekö, mä ihmettelen tätä ihan samoin kuin
-kuivausrumpua taannoin (hihkuin ja juoksin näyttään kuivia vaatteita miehelle:tää siis kuivaa meiän pyykit!!)
-mankelia (siis tää silittää meiän lakanat!!)
-höyrymoppia (tää siis pesee meidän lattiat!!)

ja nyt kylpytynnyriä
-siellä siis on lämmintä vettä ja siellä tarkenee vaikka ulkoilma oli kylmää!!

Oli aika huisia. Katselin korkealle taivaalle, lentäviä lintuja ja laskevaa aurinkoa, kuukin ilmestyin paistamaan. Höyry vaan nousi. Vitsit. Aika makee fiilis.


3 kommenttia:

  1. Meillä haettiin munkit kyliltä mutta sima tehtiin itse (tai mies teki meikäläisen huudellessa sohvan nurkasta ohjeita) :) ny sitä simaa on tuolla pullo tolkulla niin että ei maha kestä vetää niin paljo ku pitäis juua että se saadaan loppumaan :D vieraita tässä tietennii pitää alkaa kutsuun!
    Ihanaa vappua teille <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oih! <3 vappuvieraat on kyll kivoja! Samoin teille :)

      Poista
  2. Mulla on sellanen "häntäkoipienvälissäolo". Että, öhöm, missä välissä sä olet tämän blogin laittanut pystyyn ja miksi se ei ole mennyt mulle tietämykseen asti... ja tuolla vieressä väittää, että viime lokakuusta asti..
    Mikset sä oo tullu ottamaan rintapielestä kiinni, että missä se muija luulee lukevansa, jossei täällä!!
    Mä niin syvästi pyydän anteeksi tällaista näkökyvyttömyyttä. Anteeksi, että en ole ollut kuulolla.
    Vaan nyt minulla on pariksi yöksi tiedossa mukavaa ajanvietettä, kun mummot nukkuu ja karkit on syöty, kun luen kaikki päästäkseni niin sanotuille kärryille.
    Riemukasta elämänjatkoa, siskoseni!

    VastaaPoista