torstai 2. huhtikuuta 2015

Ei sitten niin minkäänmoinen yhteistyöpostaus :D

 Pikkujepulainen on oppinut kiipeämään myös näille meidän korkeimmille jakkaroillemme. Se tietää, ettei mikään koskaan ikinä missään ole meillä turvassa. Ever. Että kiirettä on pidellyt!

 Tän näköset tyypit hiippaili meillä tänään, oli asennetta, mutta oli söpöyttäkin. Suojelivat kuulemma meidän suklaamunia (jääkaapissa) varkailta! Ihan kiva!

Ja niin sitä vaan, kun kärsivällisesti odottaa, niin se odotuskin palkitaan. Reilu vuosi sitten meidän remontti sillätavalla päättyi, että remppaukot lähti talosta. Nyt sitten vähän niinkuin yksvuotisen taipaleen kunniaksi on verhotanko paikoillaan! Listoja sensijaan ei ole vielä, mutta eipä tässä olla jäniksen selässä.... (niinkuin joku älytön sanonta kuuluu). Ikean todella, siis todella, kovia kokenut teltta alkaa hiukan osoittaan kulutuksen merkkejä olemalla vino, mutta edelleen on täysin ehjä. Kun tietäsitte missä myllyssä se pyörii täälä, niin ette uskoisi silmiänne.

Mää muuten ostin elämäni ekan höyrymopin. (kun halvalla sai...) Se on ihan perus sihistin, Vileda, ja tänään se vihdoin rantautui tänne meille! Ette tiedä mikä hakeminen siinä on ollut, kun tilasin sen siis Hobby Hallista ja se sitten katosi matkalla sieltä meidän postiin. Posti luuli kuitenkin sen toimittaneensa ja laittoi mulle lappusta että tuus hakeen pakettis. Juueiollumitäänpakettia. lähetyskoodit välillä paikansi sen ja välillä ei. Sitten lähettäjäkin jo oli sitä mieltä että onko sitä edes lähetetty *virn*. Mutta jossain se seikkaili, tai kai seikkailee edelleen, kun ne laitto mulle uuden sitten tuleen kahden viikon ettimisen jälkeen. Ei siinä mittään, sain hyvitystä asiassa ihan kivasti ja vielä pyytämättä, ja tänäpänä olen sitten sihistellyt pitkin poikin menemään. Kyä on hienoo! Ja tuleehan sillä meidän kuralattioiden puunaamiseen ainakin jotain vaihtelua. Tiedätteks te mikä ton idea on? No mää kerron silti: se siis pesee kuuman höyryn voimalla, ilman pesuaineita. Aikas jänskää. Mulle pääasia on että tulee helposti puhdasta ja tällä näytti ainakin tulevan mitä tänään kattelin tota jälkeä. Ja mikä parasta siis, se pesujälki kuivuu siinä hetkesä, niin ei tarvi (kunei pysty) pitää mitään karanteeneja puolimärille lattioille.

Vileda Steam -mopista voit lukea enemmän täältä  :)

Ja tästä pääsinkin tähän siivoomisasiaan. Kun googletin Viledan höyrymoppia noin niinkuin käyttäjien kokemuksia kaivateen, niin päädyin blogisivulle jossa samaista moppia oli kokeiltu (ja hyväks todettu!) ja muutenkin viritelty siivousasiaa. Blogi oli muuten Uraäidin -blogi (ja tässä linkki vfarsinaiseen moppipostaukseen siellä "klik"), ehkä teillekin tuttu.  No niin, siis enivei, sieltä viris muhun tää pohdinta, että mimmonen ihminen mää olen siivojana (kun siellä pohdittiin juuri tätä aihetta). Ja mä meinasin ja olen aina meinannutkin, että semmonen suurpiirteinen. Mun elämässä on aina ollut enemmän tai vähemmän elukoita, joten mun se lähtöstandardi on jo erilainen kuin jollain, joka on elänyt edes hetken elämästään jossain yksin kaikki pinnat kiiltäen. Mutta. En mäkään kuitenkaan mitään likaa siedä yltiöpäisesti. Siksipä mä imuroin vähintään kerran päivässä ja näinä kura-aikoina pesen lattioitakin kerran päivässä vähintään. Jostain ihmisestä se saattaa tuntua todella paljolta siivoomiselta ja ennakko-odotukset olla sen mukaiset. Mutta kun oikeesti on iso huusholli missä juostaan, välillä joku vahingossa kengilläkin ja koira menee ees taas ulko-ovessa, eikä se mokoma käytä edes kenkiä. Lattioilla todella on sitä siivottavaakin! Yleensä se vielä menee niin, että kun oot pessyt alakerrasta ainakin köökin ja eteisen lattiat, niin alkaa sataan vettä ja joku tulee vähemmän rapaisen koiran kans just lenkiltä sisälle. Se on semmosta, enkä mä todellakaan ole siitä niin turhantarkka, koska ei semmoseen ole aikaa. Tää muuttuis kaikille joksikin ihmeelliseks pakkotyölaitokseks jos mä olisin vahtimassa jokaista roiskahdusta lattialla. Ja kun mä mainitsin ton huushollin isouden, niin tarkoitan sillä sitä, että ihan maailman oikeesti karvat, pölyt ja muut irtotavarat lentää ilmavirran mukana sinnesuntänne kun täällä liikutaan ja niin se törky levittyy joka nurkkaan. Että siinä saa olla siivoamassakin aika leveellä kädellä aina kun siivoamaan ryhtyy.

Enempi kun lian putsaaminen mua ärsyttääpi toi kaikki roina, jota muk pikkuväki kuljettaa mukanaan ja jättää sitten jonnekin mihin ne ei ainakaan kuulu. Jokapaikka on ihan sikinsokin kokoajan. Mutta mä koitan olla siittäkin hiljaa, paitti sitten kun on aika siivota niin saatan ehkä mainita asiasta, koska jos ei täällä olis romppeet levinneet, niin noi lapset olis kipeitä. Ja sitähän me ei toivota, joten ollaan ilosia vaan jotta jaksavat painaa. Mutta siitä mä kyllä koitan pitää kiinni, että siivoovat ne rojunsa itte loppujenlopuks, koska mä kertakaikkiaan en kestä sitä hommaa itte! Ihan suorastaan mielelläni mää imuroin ja moppaan.

Että semmonen siivouspärsuuna mulla, mimmones teillä? Joskus oli kyllä mullakin se aika, kun siivosin köökin illalla viimeseks, mutta koska nykyään saatan olla jo makkarissa ennenkuin viimeset tekee siellä iltapalaa, niin mun on täytyny päästää irti siittäkin. Ja hyväksyä, että tää on meidän jokaisen koti ja täällä on meidän jokaisen näköistäkin.

Rauhoittukaahan asian äärelle, niin mekin.... *vilkuttaa*.

5 kommenttia:

  1. Höyry on kyllä ihan paras pesuaine lattioille! Minä olen pessyt nyt pari kolme vuotta höyrypesurilla (dolphin) lattiat ja en antaisi mistään hinnasta pois. Sillä tulee tosi puhdasta jälkeä ja mikä parasta lattia on kuiva heti! Sekä olen huomannut sen että lattia pysyy kauemmin puhtaamman näköisenä mitä moppauksen jälkeen. Lattiaan kun ei höyrypesurin jälkeen jää pesuaineita eikä näin ollen tule "kalvoa".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huomasin heti saman, että lattia tulee "sileäksi" :D Musta tais kehkeytyä ihan siivoushullu tän myötä... :D

      Poista
  2. Huikeita noi suojelijat :D

    Siivoominen on jotenkin rasittavaa hommaa.. Sitä niinku kuvittelee, että kun kerran siivoaa kunnolla, ettei tarttis olla heti seuraavana tai sitä seuraavana päivänä imurinvaressa kiinni, mutta hähhähhää, pitäähän kuiteskin. Plääh!

    VastaaPoista
  3. Käyks tuo vaan kaakelille? Kunmeidän vinosta ja vanhasta talosta löytyy jos mitä lattiaa ( siis ei näy, mutta oletan että meillä lattiatkin on), muttei kaakelia.
    Saakelia saattaapi joskus karata suusta näillä kurakeleillä. Mutta onneksi viime syksynä kaivuri kävi nurmikolla hommissa, niin saa tänä keväänä paremmin sitä rapaa sisälle. Mitenhän sitä muuten pärjäis??
    T: se tyrväänsanomat-emäntä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua, sä oot ihana! Sulla pitäs olla blogi kans kun sun jutut on niin kertakaikkisen iskeviä :D mä tääl ulvon naurusta! Mutt siis toi nimenomainen vimpain käy myös laminaatille ja parketille, siinä on höyrynsäätömahdollisuus miedommalle - mäkin siis lähes pelkästään laminaattia sillä sihistelen! Siis meitä yhdistää nyt kura kovastikin, koska meidän tietä lanaamaan tullut traktori tuli epähuomiossa möyhäämään meidän pihaakin ja se pn nyt komee perunapelto. Että saadaan juhannuspotut ihan suoraan ovelta kuokkia kattilaamme :D

      Poista