maanantai 23. maaliskuuta 2015

Säästä

Ekopaastoa. Nuukaile. Kierrätä. Äläostamitäänikinä. Näin teet makaronilaatikon jämästä itsellesi villatakin ja naapurille joulukortin. 

Sairaalan potilaan yöpöytä. Jostain huutokaupasta meille tullut ja aika monessa käytössä jo ollut, nyt meidän pikkukamarin pikkupöytänä.

Näitä vinkkejä ja teemoja kyllä riittää. Kuka säästää pakosta (kun ei ole mitä tuhlata), kuka säästää aatteen vuoksi, kuka jotakin omaa päämäärää varten. Mä olen sitten miettinyt tätä omaa ja oman perheen kulutusta monilta tahoilta ja olen ajatellut että voisin vieläkin enemmän säästää. Varsinkin sähköä! Kaikenlaista muuta meillä kyllä jo löytyykin kierrätettynä ja kieputettuna.

 Naulakossa roikkuu yksi tuoreista kirppishankinnoista, lasten huppupyyhe, täysin iskemätön oli, pesin vaan ja käyttöön! (maksoi 2 euroa) Samalla reissulla ostin edellisessä postauksessa mainitun euron lentokoneen Rafulle (aka Herra Pötkylä) ja viiskytsenttiä maksaneen pipon kuopukselle.

Vanha renginkaappi on meillä pyykinpesuaineiden säilytyspaikkana, on siihen ovikin, mutta liian äkäisen hätäisen pyykkärin toimesta lähti saranaltaan ja se vaatii vähän fiksausta *krhm*. Mutta kuivausrumpu maksoi satasen, kaks vuotta on jo hyvin kuivannut sillä hintaa! JA huomio huomio, mä kuivatan aina pihalla kun ilmat sallii ja sisälläkin telineellä aina kun siihen mahtuu. Että säästän sähköä siinä (ja kuivuria käyttäessä säästän hermojani!kun joku vaatii kuitenkin sitä lempipaitaa justheti päällensä niin sieltähän se justheti tulee kuivurista....).  Mä ihan hirveesti tykkäisin muutenkin käyttää kaikkia vanhoja juttuja uusiokäytössä - keittiössä meillä on kahvit ja siihen liittyvät vermeet satavuotta vanhassa kulmakaapissa.. Ja niinikään edellisen postauksen narsissikippona on Arabian vanha kulho, jonka ostin joskus itselleni suklaalevyllä.

 Mä koitan, oikeasti aina koitan, hankkia vaan jotain johonkin tarkoitukseen, mä en tykkää että mulla on hyllynreunalla (tai kaapissa) tavaroita ja esineitä joilla ei koskaan (saa) tehdää mitään. Meillä kaikki astiat on jokapäiväisessä käytössä, ei ole siis mitään hienompia tarjoilusarjoja olemassakaan, vaan ne on kaikki siinä, tuomassa hienoutta just jokaiseen harmaaseen sateiseenkin maanantaipäivään (kuten tähän...). Vanhoja Arabian tasseja olen ostanut ihan muutamalla kymmenellä centillä kynttilänalusiksi ja muutenkin ihan vain astiakäyttöön. Vanhat tinakipot on tosihyviä kynttiläkippoja ja moni kolhuinenkin kulho menee kukan suojaruukkuna vähintään.

Ruokaa olen koittanut ostaa halvalla aina sen sesongin mukaan, silloin kun juuri tietyt kasvikset ovat edullisimmillaan ja niistä sitten kokkaillaan. Ruuan laadusta ei travitse tinkiä, kun ei aseta suuria vaatimuksia sille, että mun on saatava juuri tiettyä ruokalajia aina ja kaikkialla. Vaihtelu tekee hyvää itse kullekin, niin kokille kuin vatsallekin!

Yksi asia mua on painanut, kun ei vaan meinaa millään luonata. Toi vaatteiden tuunaus joksikin toiseksi! No osasin mä kietoa sen aamutakin siihen nojatuolin istuintyynyn ympärille , mutta siinä ei tarvittu saksia, lankaa eikä neulaa! Mun osaamistasoni rajoittuu just noihin toimenpiteisiin. Mutta olen nyt antanut itselleni tän haasteen, että aion opetella jollakin tapaa tämän tuunailun jalon taidon.

Oletko sä ekopaastoillut? Oletko ollut ostamatta jotain ihan vaan sen vuoksi, että etpä tarvitsekaan sitä oikeastaan niin paljoa? Sammutteletko valoja, käänteletkö stand by -virtoja pois? Marttailetko makaronilaatikosta jotain muhevaa seuraavaksi päiväksi? Kerro ihmeessä mulle hyvät vinkkisi, sellaiset pikkuruiset! Mä lähden tätä asiaa meinaan viemään eteenpäin ihan pikkuruisin askelin... tip tip tip... *virn* .

4 kommenttia:

  1. Kykenen vain vastailemaan kyllä, kyllä, kyllä :D ihan perussettiä, osin kukkaron sanelemana, osin ideologisena.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä ihailen sun ompelijan taitojasi Etna, varmaan ihanaa kun pystyy itse luomaan jotain käyttöjuttua. Oih, mä niiiin tarvisin jonkun opastajan ( ja sen ompelukoneen) tänne kotiin :) Yhdessä vaihtoringissä myytiin vanhaa singeriä parillakympillä mutta siinä oli joku maadoittamaton johto..

      Poista
  2. Meidän pitäis tsempata tossa ruoan ostamisessa! Rahaa menee aivan liikaa ruokaan! Mä oon huono säästämään mutta toisaalta myös tuhlaamaankin, ota siitä sitten selvää! Mukavaa viikonloppua! (Toivottavasti kaikki mallillaan/kunnossa? <3 )

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin menee meilläkin Kitta, se on yksi aihealue missä voisin kans petrata. Muttakunmuttakun :D Mä oon aika hyvä säästämään muuten ja olenkin opetellut vähän käyttämäänkin.... kun joskus tulu jahkailtua ikuisuudet jonkun asian suhteen että jos sen nyt sais halvemmalla kohta/ käytettynä / ei tarviis ollenkaan.... :)

      Poista