perjantai 16. tammikuuta 2015

Sananvapaus maallikon silmin

Tämä on vaikea asia. Silti mietin sitä lähes päivittäin, kuten varmaan moni muukin, läpi maailman. En aio nyt etsiä netistä mitään yksityiskohtaisia artikloita siitä, mitä sananvapaus kirjaimellisesti tarkoittaa, vaan mietin mitä se minun mielestäni on.

1. Se tarkoittaa sitä, että voin kirjoittaa asioista jotka mieltäni liikuttavat ja julkaista vielä ne tekstit, vaikkapa tälläisessä blogissa. Voin kertoa mielipiteeni maan politiikasta, lehtikirjoituksista, televisio-ohjelmista, säästä, paskasta olotilasta, laulunsanoista, huonosta palvelusta - you name it and I write it.
mutta
Solvata ei saa, minun mielestäni. Se on siis aiheetonta huutelua, minun mielestäni. Siis ihan hypoteettisena esimerkkinä: "Kävin kaupassa x, kuten aina käyn ja siellä oli kyllä tyly myyjä! (tähän asti hyvin menee, tämä on sun kokemus ja sinulla on siihen oikeus). Arvosteli minun ostoksiani kovaan ääneen! (edelleen sallittua tekstiä, tässhän alkaa jo lukijakin hermostua sun puolesta). Mutta se olikin sellainen laiska läski (tässä on se raja, joka minusta on jo solvaamista ja asiaan liittymätöntä ja ei minusta ole ainakaan minkään hyvän  tavan mukaista kirjoittaa tai julkaista)." 

2. Itsestään saa kertoa. Saan kertoa olevani laiska läski, olin sitä tai en. Se on itseironiaa ja oikeastaan aika helposti lähestyttävä tapa moneenkin asiaan.

3. Lukijakin liittyy sananvapauteen. Vaikka lukisin jostain jotakin, joka ottaa tosi koville, niin se ei tarkoita että sen kirjoittaja olisi jotenkin rikkonut sananvapauden lakia. Saan olla eri mieltä (ja olenkin luultavasti) , mutta sillä toisella on silti oikeus siihen mielipiteeseensä.

Eli mitä tästä opimme? No ainakin sen, että tässä pitää kulkea harkiten. Silti, meistä kukaan ei saisi menettää sitä tunnetta, että meillä on oikeus ja joskus melkeinpä velvollisuus kertoa mitä mieltä olemme, vaikka olisimme ainoita sen ääneen sanojia ja kokisimme vastustusta sen vuoksi.

P.s.Täällä sataa vettä ja tuulee niin että telkkarikanavat ei näy.
P.s.2. Nenäpotilaan bakteerinäytetulokset olivat puhtaat, pelkkää suomalaista nenään nimenomaan kuuluvaa räkää sieltä siis vaan nyt tulee. Aika hienoa, että moinenkin on nyt analysoitu! Pure finnish snot. Näillä mennään tää päivä!



6 kommenttia:

  1. Mä oon kerrankin samaa mieltä. Ja vähän ymmälläni uutisesta, jonka just luin... että pitäis sananvapauden nimissä jatkossa sallia julkisesti pilkkaaminen tai loukkaamistarkoituksessa herjaaminen uskontoon (mihin tahansa sellaiseen) liittyvissä asioissa. Nyt se on laissa kielletty.

    Mä en kyllä ymmärrä, miks sananvapauden nimissäkään tahallaan ilkeily pitäis sallia. Siis voihan sitä olla kriittinen ja eri mieltä ilman, että pilkkaa tai herjaa saati muuten ilkeilee... Vai eikö voi?

    Tuli vaan mieleen tästä.

    Ja se on kyllä hyvä, että nenästä tulee pelkkää räkää. Meillä harjoitellaan taas hengittämistä, toistaiseksi kotona.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan! - ja hui! *peljästyi* ?

      Poista
    2. Räkä, flunssa, hankala yskä ja mitälie. Yhdistettynä infektioastmaan... Niin kauan ku pärjää omalla piipullaan, oon ihan tyytyväinen.

      Poista
  2. Ohhoh,mä oon vissiin pudonnu kelkasta :D

    VastaaPoista